W poniedziałek, 6 maja, w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ odbył się już piąty warsztat muzyczny dla uczniów klas I-III szkół podstawowych z województwa małopolskiego pn. DO-RE-MI. TAK ORKIESTRA PIĘKNIE BRZMI. W spotkaniu wzięło udział 120 młodych sympatyków orkiestr dętych.
Majowe spotkanie tradycyjnie rozpoczęło się od zagadek muzycznych – mających na celu przypomnienie sobie dotychczas poznanych zagadnień. Następnie dzieci zaproszone zostały do zabawy, która skupiała się wokół rytmu. Była ona muzycznym drogowskazem w odkryciu tematu warsztatu, który brzmiał
„Zagra na bębnie marszowo i odświętnie – perkusista. Ooo! Przepięknie…”.Żywym wprowadzeniem do meritum zajęć było dynamiczne wejście z nabiciem werblowym perkusisty. Tym samym przedstawiony został kolejny gość i współprowadzący warsztat:
Emil Kiełbasa – kreatywny pedagog z wieloletnim doświadczeniem, specjalizujący się w edukacji muzycznej dorosłych, dzieci oraz młodzieży. Emil Kiełbasa jest nie tylko nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu oraz w Sądeckiej Szkole Muzyki Rozrywkowej i Jazzu – Bassara Music School, ale także czynnym muzykiem – instrumentalistą w wielu orkiestrach dętych na terenie południowej Polski. Jest również wykładowcą Ogólnopolskiego Studium dla Kapelmistrzów i Tamburmajorów Orkiestr Dętych – działającego w naszej Instytucji. Zaprezentowana przez niego wielka rodzina instrumentów perkusyjnych, których było naprawdę sporo – zrobiła ogromne wrażenie na młodych odbiorcach. Tym bardziej, że instruktor przeprowadził warsztat w sposób interakcyjny, aktywny i… nieco dowcipny. Było tutaj niewiele teorii, za to ogrom praktycznych przykładów, dzięki czemu nowa wiedza stawała się ciekawsza i bardziej przyswajalna dla uczestników. Śmiało można stwierdzić, że terminy muzyczne, takie jak werbel, janczary, klawesy, kastaniety, bongosy, dzwonki wietrzne, miotełki, czy rózgi, nie tylko nie są już dla tych młodych osób obce w nazewnictwie, ale bardzo dobrze przyswojone w brzmieniu.
Ostatnim zadaniem warsztatu było wspólne wykonanie utworu muzycznego według partytury, przedstawionej w formie grafiki. Uczestnicy stworzyli perkusyjną orkiestrę, wspólnie wykonując utwór „Marsz Radeckiego”. A nie było to łatwe zadanie, ponieważ prócz rozczytania poszczególnych muzycznych zapisów – w tym wspólnym muzykowaniu – dzieci musiały się wzajemne dokładnie słuchać.