W środę, 10 kwietnia, 119 uczniów z pięciu szkół podstawowych, uczestniczyło w kolejnym spotkaniu warsztatowym z cyklu DO-RE-MI. TAK ORKIESTRA PIĘKNIE BRZMI – organizowanym przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu w celu przybliżenia młodym odbiorcom świata orkiestr dętych. Tym razem temat muzycznej lekcji brzmiał: „Poproszę mikrofon, bo wchodzi saksofon!”.
Zanim jednak uczestnicy rozpoczęli poszerzanie swojej muzycznej wiedzy o zagadnienia związane z drewnianymi instrumentami dętymi, wzięli udział w zabawie w zgadywanki – służącej przypomnieniu treści z poprzednich warsztatów. Okazało się, że pamięć i wiedza tych młodych uczestników są bardzo dobre!
W kolejnej części spotkania uczniowie zostali podzieleni na pięć grup. Każda grupa otrzymała rurki w pięciu różnych kolorach i długościach, by w efekcie stworzyć wzmocnione brzmienie pięciu dźwięków i zamienić się w jeden wielki instrument – Fletnię Pana. Grę na rurkach poprzedziły ćwiczenia na koncentrację i trzeba przyznać, że do obu tych zadań dzieci bardzo mocno się przyłożyły. Same też nie kryły entuzjazmu kiedy usłyszały, że wspólnymi siłami, za pomocą tych niepozornych przedmiotów, wykonały fragment utworu „Panie Janie”.
Główną atrakcją warsztatów była prezentacja grupy saksofonów, tj. dwa rodzaje sopranowego, altowego, tenorowego oraz barytonowego. Pod okiem doświadczonej saksofonistki, absolwentki PSM I i II st. w Nowym Sączu w klasie saksofonu, instrumentalistki wielu zespołów i orkiestr, m.in. kwartetu saksofonowego, big bandu, czy Orkiestry Dętej im. Tadeusza Moryto w Łącku –
Małgorzaty Hazy, dzieci zdobyły informacje na temat budowy, rodzajów, zastosowania w orkiestrze dętej oraz możliwości brzmieniowych, artykulacyjnych i dynamicznych tych saksofonów. Niezwykle ważną rolę w świadomości dzieci, odegrało także spotkanie z marszową muzyką orkiestrową, w której zaprezentowane zostały tak bardzo różne partie dla saksofonu altowego i barytonowego. A dla jeszcze trwalszego zapamiętania brzmienia i rozróżnienia saksofonów, Małgorzata Haza wraz z prowadzącą
Ewą Banaś wykonały utwór na dwa saksofony – altowy i sopranowy.
Zabawy w rozpoznawanie saksofonu za pomocą dźwięku, w dyrygenta prowadzącego orkiestrę złożoną z osób grających na kazoo, w rozszyfrowanie nazwy urządzenia do określenia tempa utworu muzycznego, jakim jest metronom – cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród uczestników i wywołały burze emocji.
Nie ma wątpliwości, że saksofonowe warsztaty pozostaną na długo w pamięci tych młodych miłośników muzyki, jako czas pełen melodyjnych i zróżnicowanych dźwięków.
Kolejne warsztaty muzyczne dla dzieci odbędą się 24 kwietnia 2024.